مقایسه تارا با دنا پلاس

خودروهای سدان محبوب‌ترین نوع خودرو در بازار ایران محسوب می‌شوند و این علاقه ایرانیان به ماشین‌های سدان از گذشته‌های دور تا به امروز هیچ تغییر نکرده است. از آغاز صنعت خودروسازی در ایران، تمامی شرکت‌ها در تلاش بوده‌اند تا خودروهای سواری‌ای تولید کنند که بتواند نیاز خانواده‌های ایرانی را به‌ خوبی برطرف کند. در این مقاله قصد داریم به مقایسه دو مدل از جدیدترین و مناقشه برانگیزترین خودروهای سواری چند سال اخیر، یعنی تارا و دنا پلاس بپردازیم. هردوی این خودروها از کیفیت نسبتا مناسبی برخوردارند و هردو در دامنه قیمت مشترکی به بازار عرضه شده‌اند. به همین دلیل است که بسیاری از افرادی که قصد خرید یک خودرو متوسط میان‌قیمت را دارند در دوراهی میان تارا و دانا پلاس گرفتار شده‌اند. در این مقاله با مقایسه تارا و دنا پلاس نگاه دقیق‌تری به طراحی، کیفیت فنی، ایمنی و امکانات این دو خودرو خواهیم انداخت تا سعی کنیم انتخاب را برای شما تا حد امکان آسان‌تر کنیم. پس اگر شما هم در دوراهی انتخاب از بین تارا و دنا پلاس سردرگم شده‌اید، این مقاله را از دست ندهید.

مقدمه‌ای بر مقایسه تارا و دنا پلاس

نقطه‌ی آغاز تارا پلاس به توافقات ۱+۵ بازمی‌گردد. جایی که در پی توافقات صورت گرفته، بنا بر این شد که پژو سدان ۳۰۱ به بازار ایران راه پیدا کرده و در کارخانه‌های ایران خودرو مونتاژ بشود، اما با خروج آمریکا از برجام و بر هم خوردن توافق، پژو نیز بازار ایران را ترک کرده و سدان پژو ۳۰۱ هرگز رنگ تولید انبوه در ایران را ندید. اما در همین اثنا، ایران خودرو به فناوری پلتفرم این خودرو که با عنوان پلتفرم PF1 شناخته می‌شود دست یافت و فرآیند طراحی و تولید سدان تارا از همان لحظه آغاز شد. خودرو تارا اولین خودرویی است که روی این پلتفرم نوین ساخته شده است و می‌توان گفت از لحاظ طراحی به نوعی از خودرو پژو ۳۰۱ وام گرفته است. تارا نخست با گیربکس دنده‌ای در سال ۱۴۰۰ و بعدتر با امکانات بیشتر و گیربکس اتومات راه خود را به بازار خودرو ایران باز کرد.
از سوی دیگر می‌توان گفت دنا پلاس نسخه‌ی فیس‌لیفت شده‌ی دنا است که در سال ۱۳۹۶ عرضه شده است. دنا پلاس از همان پلتفرم سمند استفاده می‌کند (در بخش طراحی بیشتر به این نکته خواهیم پرداخت) که در واقع همان پلتفرم پژو ۴۰۵ است! دنا پلاس در آغاز با استقبالی که ایران خودرو انتظارش را داشت مواجه نشد، از همین رو پس از یک سال نسخه توربو دنا پلاس را معرفی و عرضه کرد. نسخه توربو دنا پلاس پیشرفت قابل توجهی در قدرت موتور داشت، این موضوع موجب تغییراتی شده بود که به مزاج خریداران، الالخصوص نسل جوان بسیار خوش آمد. در سال ۱۳۹۹ ایران خودرو تصمیم گرفت که پروژه دنا پلاس را به حداکثر ظرفیت خود برساند، بنابراین گیربکس اتومات را نیز به این خودرو افزود تا گوی سبقت را از رقبایی مانند تندر ۹۰ پلاس و سدان‌های چینی برباید؛ و البته در این امر بسیار هم موفق بود!

طراحی

درباره طراحی هردو ماشین تارا و دنا پلاس حرف و حدیث بسیار است. زمانی که ایران خودرو از ماشین تارا پرده برداشت، سبک طراحی آن به مزاج برخی از کاربران ایرانی چندان خوش نیامد. طراحی تارا اندکی با محصولات پیشین ایران خودرو و در واقع تمامی سدان‌هایی که در گذشته عرضه شده‌اند متفاوت است. البته که دلیل این تفاوت استفاده از پلتفرم نوین PF1 است که تا به حال در هیچ خودرویی داخل ایران از آن استفاده نشده بوده است. برخی معتقدند طراحی جلوی ماشین چندان متناسب نیست و می‌شد چراغ‌ها و سپر ماشین به‌طور جذاب‌‌تری طراحی بشوند. اگر نظر ما را بخواهید، طراحی تارا نسبت به تمامی تولیدات پیشین ایران خودرو یک سر و گردن بالاتر است. تنها مسئله این است که کاربران ایرانی هنوز فرصت نکرده‌اند با این ظاهر جدید انس گرفته و به آن عادت کنند؛ درست مانند همان اتفاقی که هنگام عرضه دنا و همچنین دنا پلاس افتاد.
وقتی خودرو دنا معرفی شد عده کثیری از مردم و منتقدان از شباهت بسیار دنا به سمند شاکی بودند، البته که انتقادشان هم بی‌راه نبود، هرچه نباشد دنا بر روی همان پلتفرم سمند بنا شده است. بدتر از آن، اینکه دنا پلاس عملا هیچ تغییر قابل توجهی در زمینه طراحی با دنای قدیمی نداشته است. اما حال که چند سال از عرضه دنا و دنا پلاس گذشته است، مردم کمی از جبهه خود نسبت به طراحی آن‌ها عقب‌نشینی کرده‌اند و اتفاقا از سبک طراحی آن‌ها خوش‌شان هم آمده است.
اگر نگاهی به طراحی پشت این دو ماشین داشته باشیم، بدون شک خودرو تارا برنده این میدان است. چراغ عقب یکپارچه تارا با گرافیک درون آن‌ چیزیست که تا کنون تقریبا در هیچ خودرو ایرانی‌ای شاهدش نبوده‌ایم. طراحی پشت تارا ما را کمی به یاد خودرو هیوندای آزرا می‌اندازد. اما متاسفانه طراحی پشت دنا پلاس هیچ حرفی برای گفتن ندارد؛ مطلقا فاقد هرگونه نوآوری!

کابین یا طراحی داخلی

دنا پلاس کابین نسبتا شیکی دارد. استفاده از قطعات طرح چوب در داشبورد و تعبیه جای استراحت دست راننده از جمله مزایاییست که دنا پلاس از آن برخودار است و جای خالی آن در تارا حس می‌شود. ولی از مزایای تارا که دنا پلاس از آن بی‌بهره است می‌توان به روکش چرمی صندلی‌ها اشاره کرد. دنا پلاس نسبتا جایگاه مناسبی برای ردیف عقب در نظر گرفته است. با توجه به فضای عقب دنا پلاس، افرادی که قدشان حداکثر ۱۸۰ سانتی‌متر باشد کاملا در دنا پلاس احساس راحتی خواهند کرد. گرچه وضعیت ارگونومی در هردو خودرو چندان چنگی به دل نمی‌زند، اما سواری تارا در کل از کابین بزرگ‌تری بهره می‌برد و همین موجب احساس راحتی بیشتری می‌شود؛ این تفاوت مخصوصا در ردیف پشتی کابین قابل لمس است. یکی دیگر از مزایای مهم تارا نسبت به دنا پلاس، صندوق عقب بزرگ و جادار آن است. البته که دنا پلاس نیز انتظارات ما از صندوق عقب یک سواری استاندارد را برآورده خواهد کرد، اما تارا با ۶۴۰ لیتر، حدود ۱۴۰ واحد فضای بیشتری در مقایسه با دنا پلاس ارائه می‌دهد.

مقایسه فنی دنا پلاس با تارا

اینجا بالاخره همانجاییست که دنا پلاس می‌تواند برتری خود را نسبت به رقیب تازه‌نفسش نشان بدهد. موتور هردو خودرو از ۱۶ سوپاپ و ۴ سیلندر برخوردار است. اما برتری دست نیافتنی دنا پلاس نسبت به تارا (و همچنین پیشرفتش نسبت به دنا معمولی) در موتور توربو شارژش است. گیربکس هردو خودرو، دستی و ۵ دنده‌ای می‌باشد، هرچند هم تارا و هم دنا پلاس در نسخه‌های ۶ دنده‌ای و دنده اتومات نیز تولید شده اند. فناوری موتور تارا از نوع تیو ۵ است که در واقع همان فناوری‌ایست که سالیان سال است در پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و تیپ ۶ شاهد آن هستیم؛ بنابراین عملا حرف تازه‌ای برای گفتن ندارد. حجم موتور تیو ۵ تارا در واقع ۱۵۹۸ سی‌سی است که در بیشتر لیست‌ها و نقد و بررسی‌ها ۱۶۰۰ سی‌سی عنوان شده است. توان موتور تیو ۵ با ۱۱۳ اسب بخار برابر است که برای یک خودروی سدان قابل قبول است؛ هرچند که این به دلیل بهینگی سر سیلندرها، عملکرد بهتری در تارا نسبت به ۲۰۶ دارد، ولی به هر ترتیب فناوری قدیمی تیو ۵ به هیچ عنوان با فناوری جدید توربو دنا پلاس قابل مقایسه نیست.
موتور توربو شارژ دنا پلاس فناوری‌ موتور EF7 ساخت آلمان است که شرکت بنز در خودروهایش استفاده می‌کند. این فناوری بیشتر در خودروهای دیزلی به‌کار می‌رود اما می‌بینیم که در خودروهای بنزینی مثل دنا پلاس هم به خوبی امتحانش را پاس کرده است. حجم این موتور ۱۷۰۰ سی‌سی بوده و توانی معادل ۱۵۰ اسب بخار دارد. یکی دیگر از فناوری‌های شاخص موتور دنا پلاس، فناوری میل‌لنگ CVVT است. میل‌لنگ CVVT فناوری نوینی است که به ماشین کمک می‌کند تا در سرعت‌های بالا و دور موتور بالاتر از ۳۰۰۰، به شتاب بیشتری دست پیدا کند. اتفاقا دنده‌های دنا پلاس هم ریزتر و سرعتی‌تر کار شده‌اند. کامپیوتر پیشرفته‌تر، آلایندگی کمتر و شتاب بیشتر از جمله برتری‌های فنی دنا پلاس محسوب می‌شوند. طبق آمارهای داده شده دنا پلاس صفر تا صد را در نیم ثانیه سریع‌تر از تارا پر می‌کند. واضح است که خودرو تارا یک سدان استاندارد است اما قدرت و توان فنی دنا پلاس برای تارا بدون شک غیر قابل رقابت است.

امکانات دنا پلاس و تارا

راستش را بخواهید در زمینه امکانات، مقایسه تارا و دنا پلاس کار بسیار دشواری به‌نظر می‌رسد، چرا که هردو خودرو تقریبا از امکانات جانبی و رفاهی یکسانی برخوردارند. مهم‌ترین تفاوت دنا پلاس و تارا در زمینه امکانات، سیستم تهویه هوای خودکار در دنا پلاس و استارت بدون سوئیچ در تارا می‌باشد. سنسور پارک عقب، دوربین پارک عقب، کامپیوتر سفر، سیستم تنظیم برقی صندلی‎‎های جلو، کروز کنترل، مه‌شکن جلو و عقب، آینه‌های جانبی یرقی تا شونده، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر و نمایشگر دمای محیط اشاره کرد.

مقایسه ایمنی تارا و دنا پلاس

مقایسه تارا و دنا پلاس در زمینه ایمنی کمی دشوار است، چرا که هیچ کدام از این دو خودرو تا کنون در هیچ کدام از تست‌های ایمنی داخلی و بین‌المللی شرکت نکرده‌‌اند، اما با توجه به پلتفرم و امکانات ایمنی تارا، شاید بتوان گفت که این ماشین با اختلاف اندک در این زمینه پیروز خواهد شد، زیرا امکاناتی از سیستم‌های ترمز نظیر سامانه‌های کنترل کشش و پایداری و کنترل توقف در سربالایی آن می‌توانند از بروز تصادف تا حد قابل قبولی پیشگیری کنند. پلتفرم جدید تارا نیز به دلیل آیرودینامیک بالاترش می‌تواند در چسبندگی این خودرو در جاده‌های منحنی و پیچ‌ها موثر باشد.

جمع‌بندی

انتخاب از میان تارا و دنا پلاس تا حد زیادی بستگی به سلیقه و اولویت‌های شما دارد. در گام اول باید دید سلیقه شما طراحی کدام یک از این دو خودرو سواری را می‌پسندد. سپس به مسئله انتخاب از میان برتری فنی و راحتی و بزرگی کابین می‌رسیم. برداشت منطقی چنین است که اگر شما یک خریدار جوان هستید و به دنبال یک ماشین برای خودتان هستید احتمالا دنا پلاس بهترین گزینه برای شما خواهد بود. ولی اگر یک خودرو خانوادگی راحت و ایمن می‌خواهید و اتفاقا اهل سفرهای بسیار هستید، سدان جدید تارا می‌تواند انتظارات شما از یک خودرو سواری را به خوبی برطرف نماید.